Finding Nemo - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Dennis Hoogland - WaarBenJij.nu Finding Nemo - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Dennis Hoogland - WaarBenJij.nu

Finding Nemo

Blijf op de hoogte en volg Dennis

13 Oktober 2015 | Australië, Magnetic Island

Ja ik ben bijna al een maand onderweg! Inmiddels heb ik er een dure hobby bij gekregen :D het zal weer eens niet…. Het duiken was echt geweldig en wel een van de tofste dingen die ik hier tot nu toe heb gedaan.

Ik heb dus mijn Padi open water duikbrevet gehaald, hoera! Ik heb nu alles geleerd om verantwoordelijk zelfstandig te duiken tot 18 meter diep. Dit moet natuurlijk wel altijd geburen met een buddy. Daarvoor heb ik samen met 7 andere een cursus gevolgd waarbij we de eerste 2 dagen theorie les en zwembad training kregen om daarna 2 nachten en 3 dagen op het Great Barrier Reef te verblijven om in totaal 9 duiken te maken. Hiervan waren de eerste 4 duiken nog lessen om mijn brevet te halen en de laatste 5 waren het echte werk waarbij ik samen met een buddy (een andere certifieerde duiker) het water in kon om gezamenlijk op avontuur te gaan.

Dag 1 & 2: De theorie kregen we in de vorm van filmpjes die het boek samenvatten en alles echt 3 keer herhaalden. Dat was vrij saai en ik ben echt bijna een aantal keer bijna in slaap gevallen, maar dat hoort er ook bij. Uiteindelijk ben ik geslaagd voor me examen met 45 van 50 vragen goed beantwoord :D (Er werden 5 vragen niet behandeld in filmpjes!!)

De middagen waren een stuk interessanter en interactiever. Daar kregen we uitleg over de duik uitrusting en hoe je die op de juiste manier moet gebruiken. Daarna het zwembad in waar we allerlei oefeningen moesten doen zoals masker op en af doen onderwater, water uit je masker blazen en je mondstuk in en uit doen. Dit ging me allemaal zeer gemakkelijk af en ik voelde me zo als gewoonlijk weer als een vis in het water.

Dag 3: Na de eerste 2 dagen dag ging het echte werk beginnen. Woensdag ochtend werd ik al om 6;45 bij het hostel op gepikt en vanuit daaruit gingen we naar de haven van Cairns waar we met een boot werden gebracht naar de Kangaroo Explorer. Deze boot blijft permanent op het riff en gaat alleen terug als er problemen zijn. Vanaf deze boot heb ik gedurende 3 dagen op verschillende plekken op het riff gedoken.

De eerste dag was wel even wennen op het riff, het was aardig weer maar het waaide wel aardig. De heen weg was dus vrij ruig omdat we ook nog tegen de stroming in moesten varen. Op de Kangaroo Explorer was het een stuk beter te doen en waren de golven ook een stuk minder erg omdat de boot altijd in de luwte van een riff ligt. Toch was het nog steeds erg wennen omdat het schip de hele dag heen en weer blijft schommelen. Dus dat resulteerde in zee ziekte voor Dennis…. Gelukkig had dit geen effect op mijn duiken en had ik na het nemen van een reispilletje helemaal nergens meer last van.

Dag 3 was dus de dag van aankomst, we begonnen met een briefing en een kleine rondleiding op de boot. Daarna hadden we even de tijd om te chillen voordat we gingen beginnen aan de eerste echte duik. Dit was ook het moment om de andere mensen van de groep wat beter te leren kennen. De groep was echt top, een hoop gezellig mensen en er waren ook nog 3 Nederlandse meiden wat wel erg gezellig was.
De eerste dag hebben we dus 2 trainigsduiken gemaakt, deze waren nog niet echt heel bijzonder omdat je met een groep naar beneden gaat en je op elkaar moet wachten en weer naar boven moet als er ook maar 1 iemand van de groep bijna door zijn lucht heen is.

Mij ging het wederom erg gemakkelijk af ik had geen problemen met het klaren van mijn oren. Dit doe je door je neus dicht te knijpen en uit te adem door je neus, hierdoor wordt de lucht druk achter je oren gelijk met de druk die het water geeft op je trommelvliezen. Dit was voor sommige mensen in de groep wel even een dingetje en het duurde elke keer wel even voordat het iedereen gelukt was. Naarmate je dieper en dieper gaat komt er steeds meer druk op je oren en moet je dus steeds op nieuw je oren “klaren”. De vuist regel is dat je ongeveer elke meter die je naar beneden gaat opnieuw even je neus dicht moet knijpen en uit moet blazen. Dit was voor mij allemaal geen probleem en zorgde ervoor dat ik tijdens de trainingsduiken eigenlijk meer en deels aan het wachten was tot de andere klaar waren om verder te gaan. Normaal heb ik een hekel aan wachten maar nu was het eigenlijk helemaal niet zo erg, het gaf mij de tijd om rustig even rond te kijken en helemaal gewent te raken aan de duik uitrusting.

Het leven op de boot was echt heel relaxed. Het eten was echt heel erg goed en ik ben volgens mij echt een kilo aangekomen in die 3 dagen. Er werd 3 keer per dag warm eten geserveerd en daar heb ik elke keer goed van genoten :) Het ritme van de dag was eigenlijk duiken, eten, chillen, duiken, eten, chillen enz. Dit was wel vrij vermoeiend want je bent echt de hele dag in de weer met klaar maken en weer omkleden. Duiken is een zeer vermoeide bezigheid en helemaal omdat de wekker vrij vroeg ging, de eerste duik van de dag was namelijk al om 6 uur

Dag 4 & 5: Dit was de dag dat het echte duiken ging beginnen. Na 2 trainigsduiken was ik dan eindelijk gecertificeerd en mocht ik bij de 3e duik van de dag dan eindelijk echt op avontuur om van het riff te gaan genieten.

De eerste duik was echt al meteen helemaal top! We sprongen als eerste het water in en toen ik naar beneden keek zag ik al gelijkt iets wat ik heel graag wilde zien, een haai! Niets om bang voor te zijn, het was maar een white tip reef shark. Deze eten alleen maar kleine visjes en deze was ongeveer 1,5 meter lang en ongeveer 30 centimeter breed. Uiteindelijk lukte het om ongeveer tot 1 meter afstand te komen voordat hij weg zwom. Dus een prachtig begin van mijn carrière als gecertificeerde duiker!
Verder was er echt heel veel koraal in allerlei soorten en kleuren, heel bijzonder om te zien. Ook was er natuurlijk een overvloed aan vissen in allerlei soorten en maten. en ja hoor het is me gelukt!! Ik heb Nemo gevonden! klein weetje: Nemo leeft in een anemoon en is dus een aNEMOnefish :). Naaste de haai en Nemo vond ik het ook bijzonder om zee schildpadden in het wild te zien. Uiteindelijk heb ik er ongeveer een stuk of 5 gezien waarvan 2 tijdens de nacht duik.

De nachtduik was een compleet andere ervaring, het was echt pikkedonker en gewapend met een zaklamp als enige licht gingen we het water in. Het is een soort van ongeschreven regel dat je eerste nachtduik verplicht met een gids moet. Dus samen met 3 andere en een gids hebben we een rondje onderwater van zo een 40 minuten gemaakt. De gids was meer dan welkom want ik had zelf geen idee gehad welke kant ik op had moeten zwemmen. Het was ook tijdens de nachtduik dat ik voor het eerst een schildpad zag dus dat was natuurlijk helemaal top!

Inmiddels ben ik een beetje schrijf moe en ga het hier bij laten. Waarschijnlijk kan ik nog wel een aantal pagina’s vullen met hoe geweldig het was maar heb ik geen tijd meer over om te genieten van Magnetic Island ofwel Maggie.

Maggie is het eiland waar ik de afgelopen 2 dagen was en waar ik morgen weer vertrek.. Het is hier echt een beetje hemel op aarde. Denk aan afgelegen stranden met wit zand, 2 palmbomen en een hangmat. Dat als kleine voorproefje van mijn volgende blog!

Bye

  • 19 Oktober 2015 - 20:08

    Harma:

    Hoi Dennis,
    Wat bijzonder dat je dit allemaal mee kan maken en dat je er met volle teugen van geniet, geweldig.
    Ik geniet op afstand met je mee!
    Nog heel veel plezier en blijf vooral genieten.
    Hartelijke groet,
    Harma
    (buurvrouw nr. 11)

  • 22 November 2015 - 21:26

    Bans:

    Hello Mr Toet/Dennis,

    Wij hopen dat je heel veel plezier hebt en geniet van alles. Wij worden op de hoogte gehouden door je ouders. Wij wensen je heel veel plezier.

    Hartelijke groet,

    Bans, Rinia, Vikash, Rishma en Michael.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Magnetic Island

Dennis

Australia here I come!

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 5110

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 01 Augustus 2016

Down Under

Landen bezocht: