Geen nieuws, is goed nieuws! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Dennis Hoogland - WaarBenJij.nu Geen nieuws, is goed nieuws! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Dennis Hoogland - WaarBenJij.nu

Geen nieuws, is goed nieuws!

Blijf op de hoogte en volg Dennis

18 December 2015 | Australië, Byron Bay

Het is alweer meer dan een maand gelden sinds mijn laatste blog. Voor mijn gevoel was het maar een week of twee want wat is de afgelopen maand snel gegaan. Ik heb een kleine road trip gegaan met een andere Nederlandse jongen Sietse. Ik ben naar Fraser Island geweest, 1 week in Noosa verbleven waar ik nog 3 dagen naar een Bushcamp ben geweest om te kanoën op de Everglades, 3 dagen Brisbane en 4 dagen feesten in surfers Paradise, 2 nachten in het hippie dorp Nimbin en last but not least dan nu eindelijk in het altijd relaxte en laid back Byron Bay! En dit alles onder een gemiddelde temperatuur van ongeveer 26 graden en een strak blauwe hemel.

Vanuit Agnes water ben ik samen met Sietse naar Rainbow beach vertrokken waar wij op dezelfde dag zouden vertrekken voor onze Fraser eiland tour. Wel hadden we de tour beiden met een andere organisatie. Fraser Island is het grootste zand eiland van de wereld met prachtige natuur. De tour was met een groep van 28 mensen, die onderverdeeld werden in vier 4x4 auto’s die we zelf mochten rijden, op de eerste auto na want daar reed de tour guide in. Zo zijn we 3 dagen het eiland rond gereden en sliepen we in een centraal gelegen camp. Een van de hoogte punten van de oost kust, waarbij iedere backpackers gesprek wel ter sprake komt wat jij leuker vond Whitsundays of Fraser Island. Beiden waren voor mij echt top! Fraser had ik alleen achteraf ook erg graag willen verkennen zonder tour en zelf met wat mensen rond willen rijden in een eigen gehuurde auto.

Na de Fraser tour ben ik samen met Sietse weer een stuk terug richting het noorden gereden omdat we een aantal dingen gemist hadden die we nog graag wilde zien. Wat een andere ervaring is het om met de auto te reizen in plaats van met de bus. De auto geeft zo veel meer vrijheid om te gaan en staan waar je wil maar ook om plekken te bezoeken waar je anders nooit langs komt met de bus.
Ik weet zeker dat wanneer ik terug kom vanuit nieuw zeeland en aankom in Melbourne ik zeker weten de rest van Australië wil verkennen met de auto!
We zijn dus samen terug gereden naar Bundaberg, een plek waar mensen eigenlijk voornamelijk komen om te werken en veel meer is er eigenlijk niet te doen. Gelukkig hadden wij ons voor laten lichten door het info centrum in Agnes water waar ze een paar gouden tips hadden! Op onze weg daar naar toe zijn we vroeg in de ochtend gestopt in Tin Can Bay om dolfijnen te zien en te voeren, erg leuk maar niet heel spectaculair. Het was overigens wel de eerste keer dat ik wilde dolfijnen heb gezien.
Een stuk specialer vond ik wat onze echte doel was in Bundaberg, namelijk zee schildpadden eieren zien leggen. Vlak bij Bundaberg is een strand waar heel veel schildpadden naar toe komen elk jaar. Het is namelijk zo dat een schildpad altijd weer terug komt naar de plek waar hij geboren is om te broeden. Vanaf dat ze geboren worden brengen ze hun eerste jaren door voor de Australische kust, daarna steken ze de oceaan over richting zuid Amerika en weer terug. Na dit avontuur zijn ze een jaar of 30 en zijn ze klaar om eieren te leggen. Een wonder dus dat ze precies bij het zelfde strand uit weten te komen. Bij dit strand zit het schildpadden centrum Mon Repos. Waar in het broed seizoen elke avond excursies georganiseerd worden. Eenmaal daar aangekomen konden we plaats nemen in het amfitheater waar wat informatie filmpjes gedraaid werden om de tijd te doden. Het was namelijk nog maar de vraag of er schildpadden zouden komen omdat het pas de 4e avond van het broed seizoen was. Maar we hadden geluk! Na ongeveer 3 uur werden de 2e groep opgeroepen om het strand op te komen. Daar lag een enorme schildpad met een schild van 1 meter lang en 70 centimeter breed. Omdat dat de schildpad nog al onlogische plek had uit gekozen besloten de onderzoekers een nieuw nest te graven en de eieren daar in te leggen. Totaal waren er 155 eieren, wat enorm veel is want normaal zijn het er rond de 120. De eieren zijn echt net ping pong ballen.
Onze 2e stop in Bundaberg was de Australië zeer bekende Bundaberg rum distillerij, een zeer interessante tour met 2 drankjes in begrepen ☺ Gelukkig hielden niet alle bezoekers van Rum en konden wij nog een aantal andere varianten van de rum proberen, heel vervelend weer! Naast dat het heerlijk was om de rum te proeven vond ik het vooral erg interessant omdat de distillerij de rum laat rijpen op allerlei verschillende soorten vaten. Dit proces is het zelfde als wat met whisky gedaan wordt, maar de uitkomsten zijn twee werelden van verschil. Laat ik nou net aardig wat weten over whisky. Daardoor was het bijzonder interessant om te vergelijken wat de vaten voor effect hebben op rum tegenover het effect op whisky. Daar ging het natuurlijk allemaal om, want ik ben hier wel dingen te leren en niet om zomaar te drinken en te feesten, of course! Al met al een zeer geslaagd bezoek en de moeite waard om weer 250 kilometer naar het noorden te rijden.

Volgende stop was Noosa! Een zeer relaxte plek waar ik eigenlijk niet heel veel bijzonders heb gedaan maar wel een erg leuke week heb gehad. Surfen, een wandeling door het National park en 3 dagen verblijven in een bushcamp om te kanoën op de 1 van de 2 everglades in de wereld. Een everglade houd in dat de bomen eeuwig groen blijven omdat ze direct geworteld staan in de rivier.
Wel bijzonder aan Noosa was dat ik dan eindelijk me long board heb gekocht!! Geen haar op me hoofd die daar spijt van heeft, een longboard is echt het ultieme vervoersmiddel om rustig een nieuwe plek te verkennen, snel even naar de super markt te gaan of rustig even een rondje te doen en wat tijd voor mezelf te nemen. Daarnaast heb ik in Noosa een aantal jongens ontmoet die ik ook al tegen ben gekomen in Agnes Water en sinds dien reizen we eigenlijk samen. De jongens reisden al min of meer met elkaar en ik ben er bij aangesloten. Nick uit nederland, Henrik uit Zweden en Alex uit Duitsland. Ik heb ook hetzelfde hostel geboekt voor kerst en oud en nieuw in Sydney dus tot na nieuwjaar waneer ik vertrek naar Nieuw Zeeland heb ik sowieso een aantal reis maten.

Brisbane! De grote stad, wat een contrast met alle andere kleine plaatsjes. Na drie zeer geslaagde dagen was ik de drukte ook wel weer zat, in de grote stad hangt er toch een andere sfeer. Brisbane heeft 4 kunst musea/galeries die gratis te bezoeken zijn dus daar ben ik op mijn gemak rustig naar toe gelongboard en heb ik mezelf een dag prima vermaakt.

Surfers Paradise, veel strand, veel clubs en heel heel heel veel Schoolies. Schoolies zijn de Australische jongeren die net hun eind examen hebben gehaald en dus op examen reis zijn. Chaos dus, maar zeker een paar gezellig dagen.

Nimbin volgens wikipedia: "It is as if a smoky avenue of Amsterdam has been placed in the middle of the mountains behind frontier-style building facades. ... Nimbin is a strange place indeed. Hier sluit ik me bij aan. Samen met de jongens verbleven hier 2 nachten in het enige hostel in het dorp dat gelegen is boven op een berg, met een prachtige uitzicht op de heuvels en natuur.

Dan nu eindelijk in het beroemde Byron Bay. De plek waar iedereen het over heeft en vol lof over spreekt. Hier verblijf ik sowieso tot donderdag en daarna trek ik in iedergval samen met Nick verder naar Yamba om daar nog 6 nachten te vertoeven. Daarna zijn er nog maar 7 dagen over om richting Sydney te komen, dus zullen we selectief moeten zijn maar tussen Yamba en Sydney liggen niet heel erg veel bijzondere plaatsen.

Deze blog heb ik alweer een week geleden geschreven en helaas was het er niet van gekomen om het te uploaden. Nu zit me verblijf in Yamba er al weer bijna op! Nog 2 nachtjes te gaan. Wat een leven hier! Hoogte punt van Yamba, het gratis zwembad gevuld met zee water aan het strand waar ik dan eindelijk weer even wat aan me conditie heb gedaan en bijna elke dag een uurtje baantjes ben gaan zwemmen. Super gezellig sfeer hier in het hostel met allerlei activiteiten, waaronder een poker avond, bbq en volleybal op het strand.

De volgende blog kunnen jullie rond kerst of tussen kerst en oud en nieuw verwachten

Geen nieuws, is goed nieuws!!

  • 18 December 2015 - 15:27

    Marianne:

    Hoi Dennis,
    Erg leuk om weer even je blog te lezen. Heerlijk zon, zee, strand en gezelligheid. Bijna niet voor te stellen want hier in Purmerend is het miezerig weer. En de kerstvakantie voor Chris is begonnen, dus de kerstboom staat al. Natuurlijk leuk om te lezen dat het aan de andere kant van de wereld heerlijk weer is:.))
    Hoop dat we snel even kunnen bellen met je. Superleuk al die verhalen, wil er ook naar toe.
    Veel liefs van je tante en Marco en Chris X

  • 18 December 2015 - 19:25

    Martin:

    Hé Dennie, je vermaakt je weer prima en dat is altijd leuk om te horen. Het is je natuurlijk van harte gegund en stiekum zijn we allemaal een beetje jaloers op je.Je gaat langzaam maar zeker richting je startpunt Sydney en richting de feestdagen. Wel een beetje raar dat we de kerst gaan vieren zonder jou. Maar we gaan het een beetje goed maken, maar daar sturen we nog wel een mailtje over.
    Groetjes van Pa, Ma en Daantje :-)

  • 31 December 2015 - 12:48

    Henk:


    Hoi Dennis

    Als ik je avonturen zo lees kom je volgens mij heel veel tijd tekort.
    9 dagen in een week zou wellicht beter zijn. Kan je nog meer leuke dingen doen in een week.
    Ik weet trouwens niet of alle backpackers hetzelfde doen maar veel van wat je doet komt
    me wel bekend voor.
    Hoe vind je het trouwens om kerst en oud en nieuw te vieren in de warmte? Gewoon lekker buiten lopen
    in een t-shirt langs de kerstbomen.
    Nog een uurtje wachten en dan is er vuurwerk op de brug. Daarna trekken door Nieuw Zeeland .
    Het leven lijkt wel een groot feest daar.
    Veel plezier nog daar Down Under.

    groet
    Henk


    p.s.
    zijn er ook foto's?




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Byron Bay

Dennis

Australia here I come!

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 5080

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 01 Augustus 2016

Down Under

Landen bezocht: